Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden van Vak Logistiek BV

Art I Algemeen

  1. Wanneer deze Algemene Leveringsvoorwaarden deel uitmaken van aanbiedingen tot en overeenkomsten inzake het verrichten van leveringen en/of diensten door Vak Logistiek, zijn alle bepalingen van deze voorwaarden tussen partijen van kracht, voor zover niet door beiden hiervan uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken. Een verwijzing door de opdrachtgever naar eigen inkoop-, aanbesteding- of andere voorwaarden wordt door Vak Logistiek niet aanvaard.
  2. In deze leveringsvoorwaarden wordt verstaan onder:
    • product: zaken alsmede diensten, zoals montage, onderhoud, advies en inspectie.
  3. In deze leveringsvoorwaarden wordt mede verstaan onder:
    • Vak Logistiek: een ieder die in zijn aanbieding naar deze leveringsvoorwaarden verwijst en/of een proefopstelling plaatst respectievelijk een zichtzending verricht;
    • de opdrachtgever: degene, tot wie de vorengenoemde aanbieding is gericht;
    • dienst: de aanneming van werk;
    • opslagsystemen: archief-, bibliotheek- en magazijnstellingen alsmede vrijstaande bordesvloeren.

Art II Aanbieding

  1. Elke van Vak Logistiek uitgegane aanbieding is vrijblijvend.
  2. Elke aanbieding is gebaseerd op uitvoering van de overeenkomst door Vak Logistiek onder normale omstandigheden en gedurende normale werkuren.

Art III Overeenkomst

  1. Indien de overeenkomst schriftelijk wordt aangegaan, komt deze tot stand op de dag van ondertekening van het contract door Vak Logistiek, onderscheidenlijk op de dag van verzending van de schriftelijke opdrachtbevestiging door Vak Logistiek.
  2. Als meerwerk wordt beschouwd al hetgeen door Vak Logistiek in overleg, al dan niet schriftelijk vastgelegd, met de opdrachtgever tijdens de uitvoering van de overeenkomst boven in het contract of de opdrachtbevestiging uitdrukkelijk vastgelegde hoeveelheden wordt geleverd en/of aangebracht dan wel door haar boven de in het contract op de opdrachtbevestiging uitdrukkelijk vastgelegde werkzaamheden wordt gepresteerd.
  3. Mondelinge toezeggingen door en afspraken met ondergeschikten van Vak Logistiek binden Vak Logistiek niet nadat en voor zover zij door haar schriftelijk zijn bevestigd.

Art IV Prijs

  1. De door Vak Logistiek opgegeven prijzen luiden exclusief vrachtkosten, montage, omzetbelastingen en overige op de verkoop en levering vallende overheidslasten en zijn gebaseerd op levering af-fabriek volgens Incoterms geldend op de datum van aanbieding, behoudens voor zover in deze voorwaarden anders is bepaald. Onder fabriek wordt verstaan het bedrijfsterrein van Armes.
  2. Indien dit door partijen is afgesproken, zal Vak Logistiek, onverminderd het bepaalde in artikel IV, lid 1 en artikel VI, lid 3, tegen betaling, zorgdragen voor vervoer naar de losplaats dan wel naar de interne plaats van bestemming, mits wordt voldaan aan het gestelde in artikel VII, lid 3.
  3. Indien op verzoek van de opdrachtgever de levering wordt uitgesteld, dan wel bespoedigd, heeft Vak Logistiek recht op vergoeding van de voor haar uit dit uitstel respectievelijk uit deze bespoediging voortvloeiende kosten en van de in artikel X, lid 4, omschreven rente over de prijs van de in het uitstel betrokken producten.
  4. Indien na de datum van totstandkoming van de overeenkomst één of meer van de kostprijsfactoren een verhoging ondergaan – ook al geschiedt dit ingevolge voorzienbare omstandigheden – is Vak Logistiek gerechtigd de overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen.
  5. In de overeenkomst is de bevoegdheid van Vak Logistiek begrepen om door haar verricht meerwerk afzonderlijk in rekening te brengen, zodra het daarvoor in rekening te brengen bedrag haar bekend is. Voor berekening van meerwerk zijn de in lid 1 en lid 5 van dit artikel gegeven regels van overeenkomstige toepassing.
  6. Kostenbegrotingen en plannen worden, tenzij anders overeengekomen, niet afzonderlijk in rekening gebracht.
  7. Indien Vak Logistiek bij eventuele nabestellingen nieuwe tekeningen, berekeningen, beschrijvingen, modellen of gereedschappen e.d. moet maken, worden daarvoor kosten in rekening gebracht.
  8. De emballage is niet in de prijs begrepen en wordt afzonderlijk in rekening gebracht. Emballage wordt niet teruggenomen.
  9. Kosten van in- en uitlading en van vervoer van door de opdrachtgever ter beschikking gestelde grondstoffen, halffabricaten, modellen, gereedschappen en andere zaken zijn niet in de prijs begrepen en worden afzonderlijk in rekening gebracht. Te dien zake door Vak Logistiek betaalde kosten worden beschouwd als voorschot ten laste van de opdrachtgever.
  10. Indien Vak Logistiek heeft aangenomen het product te monteren, is de prijs berekend conform omschrijving en blijft te allen tijde aan Vak Logistiek voorbehouden.
  11. Adviezen worden naar beste weten en kunnen uitgewerkt en gegeven.

Art V Tekeningen, berekeningen, beschrijvingen, modellen, gereedschappen e.d.

  1. In de catalogussen, afbeeldingen, tekeningen, maat- en gewichtsopgaven, normalisatiebladen e.d. vermelde gegevens zijn slechts bindend indien en voor zover deze uitdrukkelijk zijn opgenomen in een door partijen ondertekend contract, of een door Vak Logistiek ondertekende opdrachtbevestiging. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor door haar verstrekte gegevens, in het bijzonder voor de juistheid en volledigheid van de aanschaffingsgegevens, welke door haar op de grond van NEN-norm 5051 en FEM 10.2.03 worden verstrekt. Vak Logistiek is gecertificeerd UNI EN ISO 9001:2000 (ISO 9001:2000) by DET NORSKE VERITAS, EN1090.
  2. De door Vak Logistiek uitgebrachte aanbieding, alsmede de door haar vervaardigde of verstrekte tekeningen, berekeningen, programmatuur, beschrijvingen, modellen, gereedschappen e.d. blijven zijn eigendom, ongeacht of daarvoor kosten in rekening zijn gebracht. De informatie, die in een en ander ligt besloten of ten grondslag ligt aan de fabricage- en constructiemethoden, producten e.d., blijft exclusief voorbehouden aan Vak Logistiek, ook al zijn daarvoor kosten in rekening gebracht. De opdrachtgever staat ervoor in dat bedoelde informatie, behoudens ter uitvoering van de overeenkomst, niet anders dan met schriftelijke toestemming van Vak Logistiek wordt gekopieerd, aan derden getoond, bekend gemaakt of gebruikt.
  3. Opslagsystemen worden aangeboden en geleverd met inachtneming van de gebruikelijke normen en richtlijnen met betrekking tot gebruik, ontwerp, berekening en montage.
  4. Geringe maatverschillen of ten bate van een goede uitvoering gewenste ondergeschikte wijzigingen in constructie of onderdelen blijven voorbehouden.

Art VI Levertijd

  1. De levertijd gaat in op het laatste van de navolgende tijdstippen:
    a) de dag van totstandkoming van de overeenkomst;
    b) de dag van ontvangst door Vak Logistiek van de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke bescheiden, gegevens, vergunningen e.d.;
    c) de dag van de vervulling van de voor het aanvangen van de werkzaamheden noodzakelijke formaliteiten;
    d) de dag van ontvangst door Vak Logistiek van hetgeen volgens de overeenkomst vóór het aanvangen van de werkzaamheden bij vooruitbetaling dient te worden voldaan.
    Indien een leveringsdatum of –week is overeengekomen, wordt de levertijd gevormd door de periode tussen de datum van totstandkoming van de overeenkomst en de leveringsdatum of –week.
  2. De levertijd is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de overeenkomst geldende werkomstandigheden en op tijdige levering van de voor de uitvoering van het werk door Vak Logistiek bestelde materialen. Indien buiten schuld van Vak Logistiek vertraging ontstaat ten gevolge van wijziging van bedoelde werkomstandigheden of doordat voor de uitvoering van het werk tijdig bestelde materialen niet tijdig worden geleverd, wordt de levertijd voor zover nodig verlengd.
  3. Het product geldt ten aanzien van de levertijd als geleverd wanneer het, indien keuring in het bedrijf van Vak Logistiek is overeengekomen, voor keuring en in de overige gevallen wanneer het voor verzending gereed is, een en ander nadat de opdrachtgever daarvan schriftelijk in kennis is gesteld en onverminderd de gehoudenheid van Vak Logistiek tot nakoming van zijn eventuele montage-installatieverplichtingen.
  4. Onverminderd het elders in deze voorwaarden met betrekking tot verlenging van de levertijd bepaalde wordt de levertijd verlengd met de duur van de vertraging die aan de zijde van Vak Logistiek ontstaat ten gevolge van het niet voldoen door de opdrachtgever aan enige uit de overeenkomst voortvloeiende verplichting of van haar te vergen medewerking met betrekking tot de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Behoudens grove schuld aan de zijde van Vak Logistiek geeft overschrijding van de levertijd de opdrachtgever geen recht op gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst. Overschrijding van de levertijd, door welke oorzaak ook, geeft de opdrachtgever geen recht tot het zonder rechterlijke machtiging verrichten of doen verrichten van werkzaamheden ter uitvoering van de overeenkomst.
  6. Een op overschrijding van de levertijd gestelde contractuele boete moet geacht worden in de plaats te komen van een eventueel recht van de opdrachtgever op schadevergoeding. Een zodanige boete is niet verschuldigd indien de overschrijding van de levertijd het gevolg is van overmacht.

Art VII Aanvoer materialen / montage / installatie

  1. Toepasselijkheid
    De montagevoorwaarden hebben betrekking op alle montage- en installatiewerkzaamheden, de opstelling en de ingebruikname keuring van het opslagsysteem, zoals omschreven in de betreffende verkoopovereenkomst. Bouwkundige werkzaamheden, zoals grond-, metsel-, timmer-, loodgieters- en elektrotechnische werkzaamheden maken geen onderdeel uit van de montagewerkzaamheden.

  2. Administratieve verplichtingen
    2.1. Indien een bouwvergunning noodzakelijk is, dan is koper/opdrachtgever verantwoordelijk voor de tijdige beschikbaarheid van deze bouwvergunning.
    2.2. De koper/opdrachtgever stelt tijdig alle relevante informatie, noodzakelijk voor het opstellen van eventuele arbo-plannen of V&G-plannen, beschikbaar.
    2.3. De koper/opdrachtgever stelt tijdig de relevante bedrijfsspecifieke voorschriften beschikbaar.

  3. Aanvoer van de te monteren materialen
    3.1. Koper/opdrachtgever stelt een losplaats beschikbaar, zo dicht mogelijk bij de opslagplaats, waarbij de aanvoerwegen geschikt zijn (goede bestrating of verharde weg; berijdbaarheid gebouwvloer) voor de inzet van 38-tons vrachtwagencombinaties.
    3.2. De losplaats moet goed bereikbaar zijn voor plateauwagens, pallettrucks, heftrucks en dergelijke, ingeval intern transport van de losplaats naar de plaats van bestemming is afgesproken.
    3.3. De aan- en afvoerwegen op de locatie dienen voldoende breed, vrij van obstakels en zonder stoornissen te zijn.
    3.4. Ingeval van verticaal intern transport van de aangevoerde producten dient een lift aanwezig te zijn die voldoende groot en van voldoende capaciteit is.
    3.5. Koper/opdrachtgever is verantwoordelijk voor het lossen van de te monteren materialen tenzij anders is overeengekomen.
    3.6. Koper/opdrachtgever is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van een afsluitbare en overdekte ruimte vanaf drie dagen voor aanvang en gedurende de looptijd van de montagewerkzaamheden.

  4. Aanvang werkzaamheden
    4.1. De startsituatie moet worden opgenomen en vastgelegd middels een protocol, te ondertekenen door een bevoegde vertegenwoordiger van de verkoper/Vak Logistiek en van de koper/opdrachtgever.
    4.2. De koper/opdrachtgever draagt er zorg voor dat op het overeengekomen tijdstip ook werkelijk kan worden aangevangen met de montage.
    4.3. Indien achteraf door de koper/opdrachtgever het aanvangstijdstip van de montage wordt verschoven, dan dient het nieuwe tijdstip in wederzijdse overeenstemming te worden vastgesteld. Indien de productieplanning van de verkoper/Vak Logistiek niet meer kan worden aangepast, behoudt Vak Logistiek zich het recht voor om meerkosten in rekening te brengen.
    4.4. Door koper/opdrachtgever worden de drie referentiepunten op de gebouwvloeren aangegeven, noodzakelijk voor de eenduidige positie van het stellingblok ten opzichte van gebouwwanden en -kolommen.
    4.5. De koper/opdrachtgever draagt er zorg voor dat de afgewerkte vloer voldoet aan de vastgelegde vlakheidtoleranties, draagvermogen en minimale dikte. Eventueel meerwerk wordt als zodanig verrekend.
    4.6. De montageplaats dient door de koper/opdrachtgever zodanig voorbereid te zijn, dat monteurs zonder stagnatie en met inachtneming van de veiligheidsvoorschriften kunnen werken.
    4.7. Koper/opdrachtgever is verantwoordelijk voor maatregelen zoals afschermingen en vergunningen voor laswerkzaamheden.
    4.8. Wachturen veroorzaakt door nalatigheid van koper/opdrachtgever worden verrekend tegen het op dat moment gehanteerde montage-uurtarief.

  5. Uitvoering werkzaamheden
    5.1. De montageplaats dient toegankelijk te zijn voor medewerkers van Vak Logistiek van 07.00 uur tot 18.00 uur. Bij overwerk informeert Vak Logistiek de opdrachtgever tijdig.
    5.2. Koper/opdrachtgever is verantwoordelijk voor verwarming, verlichting, stroomvoorzieningen (220V en 380V), kantinefaciliteiten en sanitaire voorzieningen.
    5.3. Koper/opdrachtgever stelt kosteloos een heftruck met voldoende hefhoogte en -capaciteit beschikbaar.
    5.4. Aan weerszijden van de montageplaats is een strook van minimaal 2,5 meter breed beschikbaar.
    5.5. Koper/opdrachtgever is verantwoordelijk voor de afvoer van afval en verpakkingsmateriaal, tenzij anders overeengekomen.
    5.6. De montageplaats dient wind- en waterdicht te zijn.
    5.7. Het boren in beton op de montageplaats is toegestaan, maar indien diamantboren nodig zijn, worden deze extra berekend.

  6. Opleveren van het opslagsysteem
    Ongebruikte restmaterialen blijven ter beschikking van Vak Logistiek. De montageplaats wordt bezemschoon opgeleverd. De oplevering wordt afgesloten met een protocol dat ondertekend wordt door vertegenwoordigers van beide partijen.

  7. Verzuim koper/opdrachtgever
    Alle kosten, schade of meerwerk als gevolg van het niet voldoen aan bovenstaande verplichtingen worden aan koper/opdrachtgever in rekening gebracht.

  8. Slotopmerking
    Bovengenoemde montagevoorwaarden zijn van toepassing, mits niet in strijd met andere montagevoorwaarden welke door partijen zijn overeengekomen.

Art VIII Keuringen en overnamebeproeving

  1. De opdrachtgever zal het product keuren binnen uiterlijk 14 dagen na de levering als bedoeld in artikel VI, lid 3 respectievelijk – indien montage/installatie is overeengekomen – binnen uiterlijk 14 dagen na de montage/installatie. Indien deze termijn zonder schriftelijke en gespecificeerde melding van gegronde klachten is verstreken, wordt het product geacht te zijn geaccepteerd.
  2. Indien een overnamebeproeving is overeengekomen, zal de opdrachtgever na de ontvangst of, indien montage/installatie is overeengekomen, na de montage/installatie Vak Logistiek in de gelegenheid stellen de nodige tests uit te voeren, alsmede die verbeteringen en veranderingen aan te brengen die Vak Logistiek nodig acht. De overnamebeproeving zal onverwijld na het verzoek van Vak Logistiek daartoe in tegenwoordigheid van de opdrachtgever worden gehouden. Indien de overnamebeproeving zonder gespecificeerde en gegronde klacht is uitgevoerd, alsmede indien de opdrachtgever niet aan zijn voornoemde verplichtingen voldoet, wordt het product geacht te zijn geaccepteerd.
  3. De opdrachtgever stelt voor de overnamebeproeving en voor de eventuele tests de benodigde faciliteiten, waaronder die als bedoeld in artikel VII, lid 5, alsmede representatieve monsters van eventuele te be- of verwerken materialen in voldoende mate, tijdig en kosteloos op de juiste plaats ter beschikking van Vak Logistiek, opdat de door partijen voorziene gebruiksomstandigheden voor het product zoveel mogelijk kunnen worden nagebootst. Indien de opdrachtgever hieraan niet voldoet, is lid 2, laatste zin, van toepassing.
  4. In geval van onbetekenende tekortkomingen, met name die welke het voorziene gebruik van het product niet of nauwelijks beïnvloeden, zal het product ongeacht deze tekortkomingen worden geacht te zijn geaccepteerd. Vak Logistiek zal zulke tekortkomingen alsnog zo spoedig mogelijk verhelpen.
  5. Onverminderd de gehoudenheid van Vak Logistiek tot nakoming van zijn garantieverplichtingen zal de acceptatie volgens de voorgaande leden elke vordering van de opdrachtgever ter zake van een tekortkoming in de prestatie van Vak Logistiek uitsluiten.

Art IX Risico – en eigendomsovergang

  1. Dadelijk nadat het product als geleverd geldt in de zin van artikel VI, lid 3, draagt de opdrachtgever het risico voor alle directe en indirecte schade die aan of door dit product mocht ontstaan, behoudens voor zover aan grove schuld van Vak Logistiek te wijten. Indien de opdrachtgever na gebrekestelling in verzuim blijft met de afname van het product, zal Vak Logistiek gerechtigd zijn de kosten van opslag van het product aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
  2. Onverminderd het in het vorige lid en het artikel VI, lid 3, gestelde, gaat de eigendom van het product eerst op de opdrachtgever over wanneer al het door de opdrachtgever aan Vak Logistiek uit hoofde van levering of werkzaamheden verschuldigde, met inbegrip van rente en kosten, volledig aan Vak Logistiek is voldaan.
  3. Vak Logistiek zal in voorkomend geval gerechtigd zijn tot ongehinderde toegang tot het product. De opdrachtgever zal aan Vak Logistiek alle medewerking verlenen teneinde Vak Logistiek in de gelegenheid te stellen het in lid 2 opgenomen eigendomsvoorbehoud uit te oefenen door terugneming van het product, met inbegrip van de daartoe eventueel benodigde demontage.

Art X Betaling

  1. Indien niet anders is overeengekomen, zal de betaling van de overeengekomen prijs als volgt geschieden:
    • 40% direct bij opdracht.
    • 50% direct bij levering / start montage.
    • 10% na oplevering binnen 14 dagen.
  2. Betaling van meerwerk geschiedt, zodra dit aan de opdrachtgever in rekening is gebracht.
  3. Alle betalingen dienen zonder enige aftrek of verrekening te geschieden ten kantore van Vak Logistiek of op een door haar aan te wijzen rekening.
  4. Indien de opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijnen betaalt, wordt hij geacht van rechtswege in verzuim te zijn en heeft Vak Logistiek zonder enige ingebrekestelling het recht haar vanaf de vervaldag rente in rekening te brengen naar een percentage van 3 punten boven de in Nederland geldende wettelijke rente en tevens alle op de inning van zijn vordering vallende gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten.
  5. De opdrachtgever is niet gerechtigd op grond van beweerde gebreken van de geleverde producten, of om welke andere redenen ook, de nakoming van zijn betalingsplicht te weigeren of op te schorten.

Art XI Garantie

  1. Onverminderd de hierna gestelde beperkingen staat Vak Logistiek in zowel voor de deugdelijkheid van het door haar geleverde product als voor de kwaliteit van het daarvoor gebruikte en/of geleverde materiaal, voor zover het betreft bij keuring respectievelijk overnamebeproeving niet-waarneembare gebreken aan het geleverde product, waarvan de opdrachtgever bewijst dat zij binnen zes maanden na de levering volgens artikel VI, lid 3 zijn opgetreden uitsluitend of overwegend als direct gevolg van een onjuistheid in de door Vak Logistiek toegepaste constructie dan wel ten gevolge van gebrekkige afwerking of gebruik van slecht materiaal.
  2. Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op bij een keuring respectievelijk overnamebeproeving niet-waarneembare gebreken die hun oorzaak uitsluitend of overwegend vinden in ondeugdelijke montage/installatie door Vak Logistiek. Indien montage/installatie van het product door Vak Logistiek plaatsvindt, gaat de in lid 1 bedoelde garantietermijn van zes maanden in op de dag dat de montage/installatie door Vak Logistiek is voltooid, met dien verstande dat in dat geval de garantietermijn in ieder geval eindigt indien twaalf maanden na levering volgens artikel VI, lid 3 zijn verstreken.
  3. In afwijking van lid 1 bedraagt voor opslagsystemen, die door Vak Logistiek zijn geleverd en door of vanwege haar zijn gemonteerd onder toepassing van de ten tijde van aanbieding overeengekomen grondslagen, de garantietermijn twee jaren. De garantieverplichtingen van Vak Logistiek met betrekking tot opslagsystemen strekken niet verder dan tot zodanig herstel dat het desbetreffende opslagsysteem weer voldoet aan de ten tijde van de aanbieding overeengekomen grondslagen (bijvoorbeeld die van het BMWT-keur).
  4. Onder de in lid 1 en 2 bedoelde garantie vallende gebreken zullen door Vak Logistiek worden weggenomen door reparatie of vervanging van het gebrekkige onderdeel, al dan niet in het bedrijf van Vak Logistiek, of door toezending van een onderdeel ter vervanging, een en ander steeds ter keuze van Vak Logistiek. Alle kosten die uitgaan boven de enkele verplichting als in de vorige zin omschreven, zoals maar niet beperkt tot transportkosten, reis- en verblijfskosten, alsmede kosten van demontage en montage, zijn voor rekening van de opdrachtgever.
  5. Buiten de garantie vallen in ieder geval gebreken die optreden in dan wel geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van:
    5.1. de niet-inachtneming van bedienings- en onderhoudsvoorschriften, waaronder met name de ter zake geldende gebruiksvoorschriften, zoals RVHM 1995 en FEM 10.2.04, dan wel ander dan het voorziene normale gebruik;
    5.2. normale slijtage;
    5.3. montage/installatie of reparatie door derden, waaronder begrepen de opdrachtgever;
    5.4. de toepassing van enig overheidsvoorschrift inzake de aard of kwaliteit van de toegepaste materialen;
    5.5. in overleg met de opdrachtgever aangewende gebruikte materialen, respectievelijk zaken;
    5.6. materialen of zaken die door de opdrachtgever aan Vak Logistiek ter bewerking zijn verstrekt;
    5.7. materialen, zaken, werkwijzen en constructies, voor zover op uitdrukkelijke instructie van de opdrachtgever toegepast, alsmede van door of namens de opdrachtgever aangeleverde materialen en zaken;
    5.8. door Vak Logistiek van derden betrokken onderdelen, voor zover de derde geen garantie aan Vak Logistiek heeft verstrekt.
  6. Indien de opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting die voor haar uit de met Vak Logistiek gesloten overeenkomst of uit een daarmee samenhangende overeenkomst voortvloeit, is Vak Logistiek met betrekking tot geen van deze overeenkomsten tot enige garantie gehouden. Indien de opdrachtgever zonder voorafgaande schriftelijke goedkeuring van Vak Logistiek tot demontage, reparatie of andere werkzaamheden ter zake van het product overgaat of doet overgaan, vervalt elke aanspraak uit hoofde van garantie.
  7. Reclamering ter zake van gebreken dient zo spoedig mogelijk na de ontdekking daarvan, doch uiterlijk binnen 14 dagen na het verstrijken van de garantietermijn in schriftelijke vorm te geschieden, bij overschrijding van welke termijnen elke aanspraak tegen Vak Logistiek ter zake van die gebreken vervalt. Rechtsvorderingen ter zake dienen binnen één jaar na de tijdige reclame, op straffe van verval, aanhangig te worden gemaakt.
  8. Indien Vak Logistiek ter voldoening aan zijn garantieverplichtingen onderdelen/producten vervangt, worden de vervangen onderdelen/producten eigendom van Vak Logistiek.
  9. Ter zake van de door Vak Logistiek uitgevoerde reparatie- of revisiewerkzaamheden of andere diensten wordt, tenzij anders is overeengekomen, alleen garantie gegeven op de deugdelijkheid van de uitvoering van de opdragen werkzaamheden, zulks voor een periode van zes maanden. Deze garantie behelst de enkele verplichting van Vak Logistiek om in geval van ondeugdelijkheid de betreffende werkzaamheden, voor zover ondeugdelijk, opnieuw te verrichten. De tweede volzin van lid 3 is in dat geval van overeenkomstige toepassing.
  10. Ter zake van door Vak Logistiek uitgevoerde inspecties, advisering en soortgelijke verrichtingen wordt geen garantie gegeven.
  11. Het beweerdelijk niet-nakomen door Vak Logistiek van zijn garantieverplichtingen ontslaat de opdrachtgever niet van de verplichtingen die voor haar voortvloeien uit enige met Vak Logistiek gesloten overeenkomst.

Art XII Aansprakelijkheid

  1. De aansprakelijkheid van Vak Logistiek is beperkt tot nakoming van de in artikel XI van deze voorwaarden omschreven garantieverplichtingen.
  2. Behoudens grove schuld aan de zijde van Vak Logistiek en behoudens het bepaalde in lid 1 is alle aansprakelijkheid van Vak Logistiek, zoals voor bedrijfsschade, andere indirecte schade en schade als gevolg van aansprakelijkheid jegens derden, uitgesloten.
  3. Vak Logistiek is derhalve ook niet aansprakelijk voor:
    • schending van octrooien, licenties of andere rechten van derden als gevolg van gebruik van door of vanwege de opdrachtgever verstrekte gegevens;
    • beschadiging of verlies, door welke oorzaak dan ook, van de door de opdrachtgever ter beschikking gestelde grondstoffen, halffabrikaten, modellen, gereedschappen en andere zaken.
  4. Indien Vak Logistiek, zonder de montage in opdracht te hebben, wel bij de montage hulp en bijstand – van welke aard ook – verleent, geschiedt dit voor risico van de opdrachtgever.
  5. De opdrachtgever is gehouden Vak Logistiek te vrijwaren respectievelijk schadeloos te stellen ter zake van alle aanspraken van derden tot vergoeding van schade, waarvoor de aansprakelijkheid van Vak Logistiek in deze voorwaarden in de verhouding met de opdrachtgever is uitgesloten.

Art XIII Overmacht

Onder overmacht wordt in deze Algemene Leveringsvoorwaarden verstaan elke van de wil van Vak Logistiek onafhankelijke omstandigheid – ook al was deze ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst reeds te voorzien – die nakoming van de overeenkomst blijvend of tijdelijk verhindert, alsmede, voor zover daaronder niet reeds begrepen, oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, oproer, werkstaking, werkliedenuitsluiting, transportmoeilijkheden, brand en andere ernstige storingen in het bedrijf van Vak Logistiek of diens leveranciers.

Art XIV Opschorting en ontbinding

  1. In geval van verhindering tot uitvoering van de overeenkomst ten gevolge van overmacht is Vak Logistiek gerechtigd om zonder rechterlijke tussenkomst hetzij de uitvoering van de overeenkomst voor ten hoogste zes maanden op te schorten, hetzij de overeenkomst geheel of ten dele te ontbinden, zonder dat hij tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn. Gedurende de opschorting is Vak Logistiek bevoegd en aan het einde daarvan verplicht te kiezen voor uitvoering dan wel voor gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst.
  2. Zowel in geval van opschorting als van ontbinding krachtens lid 1 is Vak Logistiek gerechtigd terstond betaling te verlangen van de ter uitvoering van de overeenkomst door haar gereserveerde, in bewerking genomen en gefabriceerde grondstoffen, materialen, onderdelen en andere zaken, zulks voor de waarde die daaraan in redelijkheid moet worden toegekend. In geval van ontbinding krachtens lid 1 is de opdrachtgever gehouden om na betaling van het krachtens de vorige volzin verschuldigde bedrag de daarin begrepen zaken tot zich te nemen, bij gebreke waarvan Vak Logistiek bevoegd is deze zaken voor rekening en risico van de opdrachtgever te doen opslaan dan wel voor diens rekening te verkopen.
  3. Indien de opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichtingen die voor haar uit de met Vak Logistiek gesloten overeenkomst of uit een daarmee samenhangende overeenkomst voortvloeit, dan wel indien goede grond bestaat voor de vrees dat de opdrachtgever niet in staat is of zal zijn om aan zijn contractuele verplichtingen jegens Vak Logistiek te voldoen, alsmede in geval van faillissement, surseance van betaling, stillegging, liquidatie of gedeeltelijke overdracht – al dan niet tot zekerheid – van het bedrijf van de opdrachtgever, waaronder begrepen de overdracht van een belangrijk deel van zijn vorderingen, is Vak Logistiek gerechtigd om zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst hetzij de uitvoering van elk van de overeenkomsten voor ten hoogste zes maanden op te schorten, hetzij deze geheel of ten dele te ontbinden, zulks zonder dat hij tot enige schadevergoeding of garantie gehouden zal zijn en onverminderd de haar verder toekomende rechten. Gedurende de opschorting is Vak Logistiek bevoegd en aan het einde daarvan verplicht te kiezen voor uitvoering dan wel voor gehele of gedeeltelijke ontbinding van de opgeschorte overeenkomst(en).
  4. In geval van opschorting krachtens lid 3 wordt de overeengekomen prijs onmiddellijk opeisbaar, onder aftrek van de reeds voldane termijnen en van de ten gevolge van de opschorting door Vak Logistiek bespaarde kosten, en is Vak Logistiek bevoegd om de ter uitvoering van de overeenkomst door haar gereserveerde, in bewerking genomen en gefabriceerde grondstoffen, materialen, onderdelen en andere zaken tot zich te nemen, bij gebreke waarvan Vak Logistiek bevoegd is deze zaken voor rekening en risico van de opdrachtgever te doen opslaan. In geval van ontbinding krachtens lid 3 wordt de overeengekomen prijs – zo geen voorafgaande opschorting heeft plaatsgevonden – onmiddellijk opeisbaar, onder aftrek van de reeds voldane termijnen en van de ten gevolge van de ontbinding door Vak Logistiek bespaarde kosten, en is de opdrachtgever gehouden om het voren omschreven bedrag te betalen en de daarin begrepen zaken voor rekening en risico van de opdrachtgever te doen opslaan dan wel voor diens rekening te verkopen.
  5. De opdrachtgever is niet gerechtigd om met terugwerkende kracht ontbinding van de overeenkomst te vorderen.

Art XV Geschillen

  1. Behoudens de toepasselijkheid van lid 2 van dit artikel en onverminderd de mogelijkheid tot het vragen van een voorlopige voorziening in kort geding aan de President van de bevoegde Arrondissementsrechtbank, zullen alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van een overeenkomst, waarop de onderhavige leveringsvoorwaarden geheel of ten dele van toepassing zijn, of naar aanleiding van nadere overeenkomsten welke uitvloeisel zijn van een zodanige overeenkomst, met uitsluiting van de gewone rechter worden beslecht door een scheidsgerecht. Dit scheidsgerecht wordt benoemd overeenkomstig de statuten van de Stichting Raad van Arbitrage voor Metaalnijverheid en – Handel, gevestigd in Den Haag, en doet uitspraak met inachtneming van de statuten van die Raad.
  2. Voor zover de in het vorige lid omschreven geschillen volgens regels van Nederlands burgerlijk procesrecht behoren tot de absolute competentie van de kantonrechter, zal uitsluitend de bevoegde kantonrechter het geschil kunnen beslechten.

Art XVI Toepasselijk recht

Op alle overeenkomsten, waarop deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn, is toepasselijk het Nederlandse recht, geldend voor het Koninkrijk in Europa.